Bekijk
Laatste nieuws
Meer blogsVerkoop fairtrade producten blijft stijgen
Geplaatst op 5 May 2017 om 17:35 door Jeroen Smit
1126 keer gelezen
Fairtrade levensmiddelen doen het goed in Nederland. In 2016 kocht 69 procent van de huishoudens fairtrade producten. In 2007 was dat nog 24 procent. Inmiddels kopen 5,3 miljoen huishoudens een of meerdere fairtrade-producten per jaar.
Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker GfK in opdracht van Stichting Max Havelaar dat donderdag verscheen. Aan het GfK-onderzoek deden 6.000 huishoudens mee die volgens de onderzoekers representatief zijn voor de huishoudens in Nederland.
Fairtrade Week
Steeds meer winkels breiden hun assortiment chocolade met een fairtrade-certificaat uit. Ook rijst met dit keurmerk wordt steeds populairder, evenals kokosmelk en curry's. De meestverkochte kokosmelk in Nederland is van het merk Fair Trade Original, evenals de groene curry. Stichting Max Havelaar organiseert deze maand een zogenoemde Fairtrade Week. Het is de bedoeling dat consumenten in de periode van 6 tot en met 14 mei een recordaantal fairtrade producten consumeren.
Investeren in eigen toekomst
Boerenorganisaties in ontwikkelingslanden hebben profijt van fairetrade producten, omdat zij een eerlijke prijs krijgen voor hun producten. Daardoor kunnen de boeren in deze landen beter investeren in hun eigen toekomst.
Aan het GfK-onderzoek deden 6000 huishoudens mee die volgens de onderzoekers representatief zijn voor de huishoudens in Nederland.
Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker GfK in opdracht van Stichting Max Havelaar dat donderdag verscheen. Aan het GfK-onderzoek deden 6.000 huishoudens mee die volgens de onderzoekers representatief zijn voor de huishoudens in Nederland.
Fairtrade Week
Steeds meer winkels breiden hun assortiment chocolade met een fairtrade-certificaat uit. Ook rijst met dit keurmerk wordt steeds populairder, evenals kokosmelk en curry's. De meestverkochte kokosmelk in Nederland is van het merk Fair Trade Original, evenals de groene curry. Stichting Max Havelaar organiseert deze maand een zogenoemde Fairtrade Week. Het is de bedoeling dat consumenten in de periode van 6 tot en met 14 mei een recordaantal fairtrade producten consumeren.
Investeren in eigen toekomst
Boerenorganisaties in ontwikkelingslanden hebben profijt van fairetrade producten, omdat zij een eerlijke prijs krijgen voor hun producten. Daardoor kunnen de boeren in deze landen beter investeren in hun eigen toekomst.
Aan het GfK-onderzoek deden 6000 huishoudens mee die volgens de onderzoekers representatief zijn voor de huishoudens in Nederland.
Reageren
Andere blog berichten
- Nóg meer bananen bij PLUS klimaatneutraal14 March 2022 om 13:46
- De nieuwe vogelvriendelijke kaas van PLUS draagt bij aan toekomst van weidevogels15 November 2021 om 15:16
- PLUS introduceert vers gesneden groente met On the way to PlanetProof keurmerk13 October 2021 om 16:17
- PLUS wil met 100% plasticvrije verzorgingsproducten 1 miljoen plastic shampooflessen besparen21 September 2021 om 13:15
- Nu ook biologische yoghurt de nieuwe standaard23 August 2021 om 10:10
- Nieuw: Nederlandse watermeloen bij Albert Heijn19 July 2021 om 13:07
- Dagverse melk van PLUS voortaan biologisch 8 July 2021 om 10:10
- Zes nieuwe schonere vrachtwagens voor duurzamer transport PLUS27 May 2021 om 10:20
- Vraag naar vleesvervangers groeit; PLUS breidt assortiment verder uit19 May 2021 om 17:35
- PLUS steunt boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden met hoogste Fairtrade premie ooit 6 April 2021 om 14:25